مقالات

فواید و خواص اسپیرولینا چیست؟ 7 خاصیت شگفت‌انگیز

فواید و خواص اسپیرولینا چیست؟ 7 خاصیت شگفت‌انگیز

دانستن چرایی انجام یک کار، مهم‌تر از انجام دادنش است! چون اگر به علت انجام کارهایمان آگاه نباشیم، نتیجه‌ی آن چندان برایمان اهمیت ندارد و ممکن است زودتر از موعد هم جا بزنیم. برای همین می‌خواهم به‌جای «اسپیرولینا مصرف کنید» به شما بگویم خواص اسپیرولینا چیست و «چرا بهتر است این جلبک را مصرف کنید؟». وقتی به دلیل مصرف جلبک اسپیرولینا آگاه شوید، هیچوقت یادتان نمی‌رود این موجود میکروسکوپی چه ویژگی‌هایی دارد و چه تاثیری در کیفیت زندگی شما خواهد گذاشت! پس تا آخر این متن همراه من باشید.

فواید اسپیرولینا چیست؟

شاید برایتان عجیب باشد که اسپیرولینا جلبک نیست، بلکه سیانوباکتری‌ست در آب شیرین و شور رشد می‌کند. اما زیستگاه طبیعی آن بیشتر در دریاچه‌های آتش‌فشانی‌ست. حالا تصور کنید موجودی که در چنین شرایط سختی می‌تواند رشد کند، چقدر مقاوم و قوی است. این جلبک تک‌سلولی که رنگ سبزآبی دارد، با فتوسنتز از نور خورشید انرژی گرفته و مواد مغذی بی‌شماری تولید می‌کند. برای همین هم به آن می‌گویند «کارخانه ریزمغذی‌ها!»

این جلبک سال‌هاست که به‌عنوان یک منبع گیاهی استفاده می‌شود، اما توجه به آن زمانی بیشتر شد که تحقیقات ناسا نشان داد می‌توان از آن برای تامین نیازهای فضانوردان و محافظت در برابر شرایط فضایی خطرناک استفاده کرد. بنابراین نباید از کنارش ساده بگذریم!

ویژگی‌های اسپیرولینا

در پاسخ به سوال چرا اسپیرولینا مصرف کنیم باید به‌دنبال ویژگی‌های آن باشیم. اسپیرولینا دارای مواد مغذی فراوانی است که گنجاندن آن را در رژیم غذایی توجیه می‌کند. بیایید تا آن‌ها را با هم بررسی کنیم:

  • مقادیر غنی از مواد معدنی از جمله مس، آهن، منیزیم و پتاسیم.
  • ویتامین‌های مختلفی که از جمله گروه B، ویتامین‌های C، K و … به عنوان منبع تغذیه‌ای مهم شناخته می‌شوند.
  • کلروفیل که به “خون سبز” مشهور است و به تنظیم فرآیندهای بیولوژیکی در بدن کمک می‌کند.
  • پروتئین با کیفیت بالا که تمام آمینواسیدهای ضروری بدن را فراهم می‌کند.
  • اسیدهای چرب سالم، به خصوص اسیدهای چرب امگا-3 که برای سلامتی قلبی و عروقی مفید هستند.

همین ویژگی‌های فوق‌العاده اسپیرولینا باعث شده طرفداران سلامتی سال‌ها توجه خاصی به آن نشان دهند و به‌طور منظم از این جلبک استفاده کنند.

خواص اسپیرولینا چیست؟

خواص اسپیرولینا چیست؟

در این بخش می‌خواهیم به این بپردازیم که خواص اسپیرولینا (جلبک سبز دریایی) چیست و چه کسانی بهتر است بیشتر از همه به سراغش بروند!

افزایش قدرت و استقامت عضلات

خستگی زودهنگام و کاهش توان عضلانی، دو دشمن ورزشکاران حرفه‌ای است و به موفقیت‌های ورزشی ضربه می‌زند. اگرچه برخی از مواد غذایی و مکمل‌ها این مشکل را تاحدی حل می‌کنند، اما تاثیر محدود آن‌ها باعث می‌شود که برخی از ورزشکاران به راهکارهای هورمونی روی بیاورند که ممکن است عوارض جدی داشته باشند.

تحقیقات علمی در سال 2022 در مجله Front Nutr نشان می‌دهند که پودر یا قرص اسپیرولینا می‌تواند با توانایی ضد اکسیدانی خود، تاثیری مثبت در کاهش خستگی و درد عضلات ایجاد ‌کند. علاوه‌براین، اسپیرولینا منبع پروتئینی با کیفیت بالاست که نقش مهمی در تقویت و رشد عضلات ایفا می‌کند؛ بنابراین می‌تواند استقامت و قدرت عضلات را بهبود دهد و از خستگی هنگام ورزش جلوگیری کند. پژوهش‌های انجام‌شده در دو سال اخیر بیانگر این موضوع هستند که مکمل اسپیرولینا توانایی بهبود جذب اکسیژن توسط عضلات در حین فعالیت ورزشی را دارد. این تحقیقات به ما امید می‌دهد که از اسپیرولینا به عنوان یک منبع طبیعی و بدون عوارض جانبی برای افزایش عملکرد ورزشی‌مان استفاده کنیم!

پیشگیری از سرطان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اسپیرولینا، به عنوان یک ماده طبیعی قدرتمند، می‌تواند در پیشگیری و درمان سرطان نقش مهمی ایفا کند. اسپیرولینا با خاصیت آنتی‌اکسیدانی برجسته‌اش، می‌تواند از ما دربرابر آسیب‌های احتمالی استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و ریسک ابتلا به سرطان و بیماری‌های التهابی را کاهش دهد.

مثلا فیکوسیانین، یکی از مواد آنتی‌اکسیدانی اسپیرولینا، وظیفه‌ای خطیر بر گردنش است: مسدود کردن مولکول‌های عامل التهاب! برای همین ثابت شده که اسپیرولینا به طور چشمگیری اندازه تومورها را کاهش می‌دهد و حتی تشکیل سلول‌های سرطانی را در مراحل ابتدایی مهار می‌کند. یعنی این موجود میکروسکوپی حتی در درمان سرطان هم تاثیرگذار است! به همین دلیل پیشگیری و درمان سرطان از مهم‌ترین خواص اسپیرولینا (جلبک سبز دریایی) است.

کمک به کاهش وزن

در سال 2020، تحقیقات نشان داد که مصرف این جلبک عجیب می‌تواند به شکل معجزه‌آسا، به کاهش شاخص توده بدنی، اشتها و چربی‌ خون کمک کند. علاوه‌بر این، مصرف اسپیرولینا می‌تواند متابولیسم بدن را تنظیم کند. هرچه متابولیسم فعال‌تر باشد، میزان کالری مصرفی در طول روز افزایش می‌یابد و وزن کاهش پیدا می‌کند. برای همین اسپیرولینا یک انتخاب برجسته برای کسانی است که به دنبال کاهش وزن هستند و رژیم غذایی خاصی دارند.

کمک به کاهش وزن

 

 

سلامت پوست و مو

کسی را می‌شناسید که نسبت به زیبایی و سلامت پوست و مویش بی‌اهمیت باشد؟ من که نمی‌شناسم! پوست و مو همیشه نیاز به مراقبت دارد. درواقع، رادیکال‌های آزادی که به دلایل مختلف به وجود می‌آیند، سلول‌های ما را به سرعت به سمت پیری زودرس می‌برند. این فرایند ناخوشایند به نام آسیب اکسیداتیو، یکی از عوامل اصلی کاهش شادابی پوست و مو با افزایش سن است.
یکی از خواص جلبک اسپیرولینا کمک به حفظ سلامت پوست و مو است.

تحقیقات جدید منتشر شده در سال 2018 در ژورنال Clin Interv Aging نشان می‌دهد که جلبک اسپیرولینا مثل یک پادزهر برای مواد سمی محیطی عمل می‌کند. دلیلش هم همان سپر قوی‌ای است که درموردش صحبت کردیم: فیکوسیانین! فایکوسیانین با خواص آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده خود، سلامتی و جوانی را به پوست و مو باز می‌گرداند. همین موجب می‌شود شما ظاهری درخشان‌تر و زیباتر داشته باشید!

کاهش چربی خون

بعضی از عوامل محیطی مانند استرس، آلودگی هوا، تغذیه نامناسب و فعالیت کم می‌تواند سلامت قلب و عروق شما را به خطر بیندازد. این عوامل باعث افزایش سطح چربی خون، به‌خصوص کلسترول LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید می‌شوند. این چربی‌ها ممکن است در رگ‌های شما جمع شده و باعث تنگ شدن و در نتیجه سکته قلبی یا آنژین شود.

اما اسپیرولینا قلب شما را دوست دارد! این جلبک با خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌تواند سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید خون را کاهش و در عین حال کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش دهد. در پاسخ به ین سوال که فواید اسپیرولینا چیست می‌توان گفت تحقیقات علمی نشان داده‌اند که با مصرف روزانه فقط 1 گرم اسپیرولینا، تری گلیسیرید خون را تا 16 درصد و LDL را به مقدار 10 درصد کاهش می‌یابد. برای همین است که اسپیرولینا حامی قلب شماست و سلامت قلبی عروقی‌تان را بهبود می‌بخشد!

درمان کم‌خونی

کم‌خونی یکی از مشکلات رایج سلامتی است که باعث کاهش هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون می‌شود. این وضعیت که رخ می‌دهد، بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. در نتیجه شما احساس ضعف، خستگی، سردرد، تاری دید و ضعف قلب خواهید داشت. برای جلوگیری و درمان کم‌خونی، شما نیاز به یک منبع غنی از آهن و فولات دارید. اسپیرولینا، جلبک خوش‌رنگ سبزآبی، منع گیاهی غنی از آهن است و به تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون می‌کند، حتی بیشتر از اسفناج!

یکی از فواید پودر اسپیرولینا این است که می‌تواند سطح استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن را کاهش دهد. در واقع، التهاب‌ها نقش مهمی در بروز کم‌خونی دارند. همچنین تحقیقات علمی نشان داده‌اند که مصرف اسپیرولینا، مقادیر هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون را به طور قابل توجه افزایش داده و علائم کم‌خونی را بهبود می‌بخشد. پس اگر شما هم دچار کم‌خونی هستید اسپیرولینا را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

کاهش قند خون

دیابت نوع 2 یکی از بیماری‌های شایع و خطرناک است که باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. این بیماری می‌تواند عواقب جدی مانند آسیب به کلیه‌ها، چشم‌ها، عروق و اعصاب را به دنبال داشته باشد. برای کنترل دیابت نوع 2، شما نیاز به منبع غنی از فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان دارید. با توجه به مطالعات، اسپیرولینا حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی است و در کنترل دیابت نوع 2 تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین شما می‌توانید آن را به‌صورت ناشتا یا پس از غذا مصرف کنید تا سطح قند خونتان کاهش پیدا کند.

کاهش قند خون و درمان کم خونی

 

کلام آخر

آگاهی از دلیل کارها همیشه جذاب است! برای همین در این مقاله به این موضوع پرداختیم که فواید قرص اسپیرولینا و خواص پودر جلبک اسپیرولینا چیست و شما را با خواص این ریزجلبک آشنا کردیم. شما می‌توانید در بخش نظرات، تجربیات خود از مصرف این جلبک را با ما به اشتراک بگذارید یا حتی سوالاتتان را در این زمینه با ما مطرح کنید. ما تلاش می‌کنیم تا جای ممکن، به سوالات و ابهامات شما در این زمینه پاسخ بدهیم.

سوالات متداول

اسپیرولینا چگونه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

این جلبک با کاهش قابل توجه درصد چربی دور کمر و از بین بردن چاقی شکمی قادر است به طور موثری به کاهش وزن کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که مصرف روزانه اسپیرولینا به مدت سه ماه، شاخص توده بدنی را بهبود می‌دهد. علاوه‌بر این، اسپیرولینا به دلیل سرشار بودن از ریزمغذی‌ها و درآنِ واحد کم کالری بودن می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش کالری روزانه باشد.

آیا می‌توان اسپیرولینا را برای سلامت دهان و دندان استفاده کرد؟

بله. اسپیرولینا دارای خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی است. در یک مطالعه دندانپزشکی که در سال 2017 در نشریه Pharmaceutical Sciences به چاپ رسیده، قدرت میکروب‌کشی اسپیرولینا با دهانشویه‌های رایج در بازار مقایسه شده است. نتایج نشان داد افرادی که از دهانشویه مبتنی بر اسپیرولینا استفاده کرده‌اند، نتیجه بهتری گرفته‌اند.

آیا مصرف اسپیرولینا در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر است؟

بله. بر اساس نتایج مطالعات سال 2018 مکمل اسپیرولینا می‌تواند به کاهش کلسترول بد خون کمک کند. در این مطالعه، شرکت‌کنندگان به مدت 24 هفته روزانه به مقدار 1 تا 19 گرم اسپیرولینا مصرف کردند. پس از اتمام دوره مصرف، محققان با بررسی معیارها و شاخص‌های قبل و بعد از مصرف اسپرولینا به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه این مکمل، عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی را به طور قبل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

author-avatar

درباره سعیده سنایی‌فر

چیزی که در زندگی‌ام بیش از هر چیز اهمیت دارد سلامتی‌ست و چیزی که به انجامش عشق می‌ورزم نویسندگی. بایوگرین فرصتی بود تا بتوانم این دو را با هم ترکیب کنم و از سلامتی بنویسم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *