مقالات

مواد معدنی اسپیرولینا کدام‌اند؟ اسپیرولینا، معدن مواد معدنی!

مواد معدنی اسپیرولینا کدام‌اند؟ اسپیرولینا، معدن مواد معدنی!

از آنجا که زیستگاه اسپیرولینا دریاچه‌های آتش‌فشانی‌ست که بیشتر در آفریقا، مکزیک، و … وجود دارند، باید این جلبک را گنجینه‌ای از مواد معدنی دانست. این سیانوباکتر که 3.5 میلیارد سال از حضورش در زمین می‌گذرد، برای پایداری و قدرتش حسابی شناخته شده است. مواد معدنی اسپیرولینا برای سلامت فوق‌العاده ضروری‌اند و نباید دست‌کم گرفته شوند؛ زیرا بدن ما برای حفظ استخوان‌ها، تنظیم فشار خون، انتقال اکسیژن، حفاظت از سیستم ایمنی و … به آن نیاز دارد. برای همین می‌خواهیم در این مقاله در مورد مواد معدنی اسپیرولینا با شما صحبت کنیم!

کلسیم؛ از مواد معدنی مهم اسپیرولینا!

کلسیم برای سلامت استخوان، انقباض عضلات، و انتقال پیام‌های عصبی ضروری است. همچنین به تنظیم ضربان قلب، فشار خون و تکانه‌های عصبی کمک می‌کند. متاسفانه کمبود کلسیم ممکن است منجر به پوکی استخوان، راشیتیسم، گرفتگی عضلات و بی‌حسی شود یا مشکلات بزرگ دیگری ایجاد کند. جالب است بدانید اسپیرولینا به اندازه شیر و پنیر پُر از کلسیم است! این مزیت خوبی برای کسانی‌ست که به لاکتوز موجود در محصولات لبنی حساسیت دارند. وگن‌ها نیز می‌توانند با مصرف اسپیرولینا از خواص کلسیم آن بهره‌مند شوند و با مشکلاتی که کمبود این ماده معدنی به وجود می‌آورد، روبه‌رو نشوند. البته چیزی که کلسیم اسپیرولینا را از کلسیم دیگر منابع گیاهی متمایز کرده، وجود مواد مغذی دیگر مانند ویتامین D، منیزیم، و فسفر است که برای جذب کلسیم مهم هستند، فراهم کند!

آهن؛ حامی خوب بدن!

بر هیچکس پوشیده نیست که آهن ماده معدنی حیاتی برای بدن انسان است؛ زیرا به تولید گلبول‌های قرمز خون، انتقال اکسیژن، و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از افراد با آن سروکله می‌زنند، کم‌خونی و مشکلات ناشی از آن است. دلیلش هم ساده است! بسیاری از مردم از رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت نمی‌کنند، به خصوص گیاهخواران و وگن‌ها. خبر خوش اینکه در هر صد گرم اسپیرولینا حدود 28 میلی‌گرم آهن وجود دارد، درحالی‌که اسفناج حاوی 2.7 میلی‌گرم آهن است. فراموش نکنید که همیشه بهتر است همه منابع غذایی را در کنار هم مصرف کنید تا لایف‌استایل سالم‌تری داشته باشید.

یکی دیگر از چیزهایی که اسپیرولینا را بالاتر از سایر مکمل‌های گیاهی قرارداده این است که نسبت به سایر منابع دسترسی زیستی بیشتری به آهن دارد؛ به این معنی که جذب و استفاده از آن برای بدن آسان‌تر است. با مصرف اسپیرولینا خون شما سرحال می‌شود و اکسیژن را به سراسر بدن شما می رساند! همچنین آهن  انرژی شما را بالا می‌برد و سیستم ایمنی را حسابی تقویت می‌کند.

زینک؛ عامل موثر در سلامت!

زینک یا روی برای بسیاری از عملکردهای بدن مانند سیستم ایمنی، بهبود زخم، رشد، و متابولیسم ضروری است. کمبود روی می‌تواند باعث مشکلاتی مانند رشد کم، کاهش اشتها، اختلال در طعم و بو، مشکلات پوستی و افزایش خطر عفونت شود. یکی از منابع گیاهی عالی برای افرادی‌ست که می‌خواهند زینک دریافت کنند. این جلبک حدود 13 درصد از نیاز بدن به زینک را برآورده می‌کند. اسپیرولینا دارای مواد مغذی دیگری هم است که می‌تواند به جذب و استفاده از روی کمک کند، مانند ویتامین C، ویتامین  B12، فولات، و مس. این مواد مغذی در کنار هم می‌توانند به پیشگیری یا درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن کمک کنند.

به یاد داشته باشید که اسپیرولینا فواید زیادی برای سلامتی شما دارد، اما نمی‌توان با آن جادو کرد! پس بهتر است اسپیرولینا را در کنار رژیم غذایی سالم خود استفاده کنید تا از خواصش بیشتر بهره‌مند شوید.

منگنز؛ از بهترین مواد معدنی اسپیرولینا!

منگنز ماده معدنی مهم برای بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی مانند فعال شدن آنزیم، دفاع آنتی اکسیدانی، تشکیل استخوان و عملکرد سیستم عصبی است. اگر علائمی مانند رشد کم، اختلال در تحمل گلوکز، مشکلات پوستی و اختلالات عصبی را تجربه کرده‌اید، ممکن است به دلیل کمبود منگنز باشد. خبر خوش اینکه مصرف اسپیرولینا می‌تواند 83 درصد از مصرف نیاز روزانه را برطرف کند. این جلبک می‌تواند از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند و بهترین دوست سیستم ایمنی بدن باشد.

عناصر کمیاب موجود در جلبک اسپیرولینا

اسپیرولینا از معدود منابع گیاهی است که مواد معدنی کمیاب را داراست. در واقع، این جلبک شامل مواد معدنی کمیابی است که بدن به مقدار کم نیاز دارد. این مواد معدنی به بدن کمک می‌کنند تا هورمون‌ها تولید و آنزیم‌ها فعال‌ شود. به‌طور خلاصه عناصر کمیاب (Trace elements) برای سلامت شما بسیار اهمیت دارد. بیایید تا آن‌ها را با هم بررسی کنیم:

بور (Boron)

بور از عناصر کمیابی است در سلامت استخوان، ثبات غشای سلولی، تنظیم هورمون‌ها و عملکرد مغز نقش دارد. هیچکس خوشش نمی‌آید با پوکی استخوان، آرتریت، و زوال شناختی روبه‌رو شود. برای همین باید منبع غذایی‌ای مصرف شود که این عنصر کمیاب را در خود داشته باشد. اسپیرولینا حاوی حدود 4.3 میلی‌گرم بور در هر 100 گرم بوده که بیشتر از سایر غذاهاست.

کروم (Chromium)

کروم ماده معدنی کمیاب دیگری است که به بهود کنترل قند خون، کاهش سطح کلسترول، و پیشگیری از دیابت کمک می‌کند. شما می‌توانید با مصرف اسپیرولینا از رخ دادن چنین مشکلات شایعی در امان باشید و از سلامتتان محافظت کنید؛ چراکه جلبک اسپیرولینا بیش از هر منبع گیاهی دیگری کروم دارد.

کبالت (Cobalt)

کبالت برای بدن ضروری است؛ زیرا از اجزای اصلی ویتامین B12 محسوب می‌شود. این عنصر کمیاب در تولید گلبول‌های قرمز خون، عملکرد اعصاب و تولید DNA نقش دارد. البته این عنصر کمیاب نباید بیش از اندازه هم مصرف شود. به همین دلیل توصیه می‌شود از منابع غذایی‌ای بهره ببریم که دارای میزان مناسبی از این عنصر کمیاب هستند؛ مانند اسپیرولینا.

ید (Iodine)

برای پیشگیری از گواتر، کرتینیسم، و عقب‌ماندگی ذهنی عنصر کمیاب ید فوق‌العاده اهمیت دارد. این عنصر که یکی از مواد معدنی اسپیرولینا در سلامت غده تیروئید بسیار موثر است. با گنجاندن اسپیرولینا در رژیم غذایی‌تان هرروز می‌توانید میزان ید مناسبی برای بدنتان دریافت کنید.

مولیبدن (Molybdenum)

مولیبدن در چندین سیستم آنزیمی مانند سولفیت اکسیداز، گزانتین اکسیداز و آلدهید اکسیداز نقش دارد. ادعا می‌شود مصرف مولبیدن خطر ابتلا به سرطان مری را کاهش می‌دهد. پس چه بهتر که مکملی را مصرف کنید که برای انواع سرطان می‌تواند موثر واقع شود! خوشبختانه اسپیرولینا از منابع غذایی مفیدی‌ست که دارای این عنصر است و با خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش جلوی ابتلا به هر سرطانی را می‌گیرد.

سلنیوم (Selenium)

از دیگر مواد معدنی کپسول اسپیرولینا که در پیشگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و تیروئید تاثیر می‌گذارد، سلنیوم است. این عنصر کمیاب از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو مراقبت می‌کند و نمی‌گذارد آسیبی به آن‌ها برسد. در پی آن التهاب در بدن نیز از بین می‌رود.

اینها برخی از عناصر کمیاب هستند که در اسپیرولینا وجود دارند، اما موارد دیگری نیز وجود دارد: مانند باریم، لیتیوم، نیکل، استرانسیم و تیتانیوم.

کلام آخر

اسپیرولینا منبع ارزشمندی از این مواد معدنی برای حفظ سلامتی شماست. با این حال، فراموش نکنید که برای بهره بردن از همه خواص آن بهتر است رژیم غذایی سالمی داشته باشید. در این مقاله درمورد مواد معدنی اسپیرولینا صحبت کردیم. اگر در مورد این جلبک به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید، سایر مقالات سایت ما را بخوانید.

author-avatar

درباره سعیده سنایی‌فر

چیزی که در زندگی‌ام بیش از هر چیز اهمیت دارد سلامتی‌ست و چیزی که به انجامش عشق می‌ورزم نویسندگی. بایوگرین فرصتی بود تا بتوانم این دو را با هم ترکیب کنم و از سلامتی بنویسم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *