مقالات

جلبک اسپیرولینا و لاغری

جلبک اسپیرولینا و لاغری

اگر از جامعه‌ سالم‌خواران باشید، احتمالا با جلبک اسپیرولینا آشنا هستید؛ جلبکی فوق‌العاده با خواص بی‌نظیر که به آن مکمل همه‌چیز تمام هم گفته می‌شود. اگر هم با این جلبک چندان آشنایی ندارید، باید به شما بگویم اسپیرولینا یک سوپرفود است که این به دلیل فوایدی که برای بدن دارد، از هر نظر به سلامت شما کمک می‌کند. با اینکه این جلبک از خواص زیادی مانند افزایش انرژی، سلامت پوست‌ومو، درمان کم‌خونی، کاهش کلسترول خون و … بهره‌مند است، اما نباید از تاثیراتش در لاغری غافل شد. به همین خاطر تصمیم گرفتم در این مقاله از بایوگرین به اسپیرولینا و لاغری بپردازم.

آیا اسپیرولینا لاغر می‌کند؟

این یک سوال مهم برای کسانی‌ست که قصد دارند اسپیرولینا را برای لاغری استفاده کنند. اگر بخواهم با شما صریح باشم باید بگویم بله، به‌شرطی که طبق دستور از آن استفاده کنید. پودر جلبک اسپیرولینا برای لاغری به دلایل متعدد عمل می‌کند، اما باید در کنارش رژیم غذایی سالم و ورزش را هم در سبک زندگی‌تان بگنجانید. شما هیچ‌کجای دنیا نمی‌توانید یک لاغرکننده طبیعی پیدا کنید که بدون رژیم و ورزش شما را به هدفتان برساند و درعین‌حال آسیبی هم به بدنتان نزند.

خب، برای شما اسپیرولینا می‌تواند بهترین انتخاب باشد، اما معجزه نیست. بلکه یک محرک برای تسریع فرایند لاغری است که در این مرحله به شما بسیاری از مواد مغذی را هم می‌رساند. برای همین اسپیرولینا مکملی‌ست که مثلش را برای لاغری پیدا نمی‌کنید! حالا بیایید با هم بررسی کنیم اسپیرولینا چطور به کاهش وزن کمک می‌کند.

اسپیرولینا چطور لاغر می‌کند؟

اسپیرولینا و لاغری که به یکی از دغدغه‌ مصرف‌کنندگان این محصول تبدیل شده، موضوع مهمی‌ست که کمتر کسی به آن پرداخته است. در واقع، دلایل علمی وجود دارد که به ما نشان می‌دهد اسپیرولینا می‌تواند به لاغری کمک شایانی کند. اما چطور؟ بیایید نگاهش به دلایلش بیندازیم:

کاهش اشتها

اسپیرولینا سرشار از پروتئین است؛ یعنی در هر گرم آن 70% پروتئین وجود دارد. مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین به شما کمک می‌کند تا اشتهای کاذبتان از بین برود و احساس سیری داشته باشید. حال تصور کنید اسپیرولینا، جلبکی که در سرشار بودن از پروتئین همتا ندارد، چقدر می‌تواند به کاهش اشتهای شما کمک کند! جلبک اسپیرولینا و لاغری به دلایل دیگری هم مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که این جلبک حاوی همه ریزمغذی‌هاست، می‌تواند کمبود آن‌ها را در بدن شما جبران کند و باعث کاهش اشتهای کاذب شود. همچنین این جلبک با تأثیر بر تولید هورمون‌های کلیدی، از جمله لپتین و گرلین، می‌تواند به‌عنوان یک سرکوب‌کننده اشتها عمل کند. علاوه‌بر‌این، اسپیرولینا می‌تواند مانع جذب چربی و قند رژیم غذایی در روده شود و در نتیجه به‌طور بالقوه کالری دریافتی کلی را کاهش دهد.

افزایش متابولیسم

پتانسیل اسپیرولینا برای افزایش متابولیسم با ترکیب غذایی منحصر به فرد آن، به ویژه محتوای پروتئین بالا و سایر ترکیبات فعال زیستی مرتبط است. همانطور که پیش از این گفتم، اسپیرولینا فوق‌العاده غنی از پروتئین و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. اگر بخواهیم نگاهی علمی به آن بیندازیم، باید گفت پروتئین در مقایسه با کربوهیدرات و چربی دارای اثر گرمایی بالاتری در غذاست: انرژی مصرف‌شده در طول هضم و جذب مواد مغذی. بنابراین، از آنجاکه پروتئین برای متابولیسم به انرژی بیشتری نیاز دارد، مصرف غذاهای سرشار از پروتئین، مانند اسپیرولینا، می‌تواند به افزایش سرعت متابولیسم کمک کند. همچنین، اسپیرولینا ممکن است به تنظیم سطح قند خون کمک کند که می‌تواند به طور غیرمستقیم بر متابولیسم تأثیر بگذارد. در بحث اسپیرولینا و لاغری باید گفت سطوح پایدار قند خون احتمال افزایش ناگهانی انسولین و سقوط آن را کاهش می‌دهد و باعث تامین بدن می‌شود؛ در نتیجه، به طور بالقوه از پرخوری جلوگیری می‌کند.

کاهش چربی خون

پودر یا قرص اسپیرولینا برای لاغری از طرق دیگر هم موثر عمل می‌کند. این جلبک می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید کمک کند که هر دو از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی و چاقی هستند. علاوه‌بر‌این، کلسترول خوب (HDL) را افرایش می‌دهد که برای سلامت قلب و مدیریت وزن مفید است.

کاهش استرس

استرس به دلایل مختلفی در وزن بدن تاثیر می‌گذارد. برای مثال کورتیزول را تحریک می‌کند و باعث می‌شود دلتان بخواهد بیش از اندازه غذا بخورید. این موضوع منجر به افزایش چربی‌های شکمی، خصوصا زیر شکم می‌شود. وقتی می‌گوییم پودر اسپیرولینا برای لاغری موثر است، به این دلیل است که این جلبک حتی در کاهش استرس و طبع آن در کاهش وزن تاثیر می‌گذارد. اسپیرولینا حاوی تریپتوفان است و می‌تواند با کاهش سطح کورتیزول استرس را کم کند. با کاهش استرس در بدن، لاغری سریع‌تر رخ می‌دهد.

نحوه استفاده از اسپیرولینا برای کاهش وزن

نحوه استفاده از اسپیرولینا برای کاهش وزن

اسپیرولینا در اشکال مختلف از جمله پودر و کپسول و قرص اسپیرولینا و مکمل موجود است. برای اینکه بتوانید بهتر از مزایای آن برای لاغری بهره‌مند شوید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

زمان مصرف اسپیرولینا برای لاغری

طریقه مصرف جلبک اسپیرولینا برای لاغری بهتر است بدین‌گونه باشد که شما قبل با هنگام وعده غذایی‌تان این مکمل را مصرف کنید. فرقی ندارد پودر استفاده می‌کنید یا قرص. مصرف این جلبک قبل از غذا به‌صورت شگفت‌انگیزی اشتهای شما را کم می‌کند.     حتی متخصصان تغذیه هم می‌گویند اسپیرولینا را قبل یا همراه غذا مصرف کنید تا اثرات سرکوب کننده اشتهایش را به چشم ببینید. از طرف دیگر، مصرف آن را بین وعده‌های غذایی به عنوان میان وعده یا قبل از ورزش برای افزایش انرژی و متابولیسم در نظر بگیرید. حواستان را جمع کنید که مصرف اسپیرولینا بعد از غذا یا ورزش، به کاهش وزن کمک نمی‌کند و اتفاقا راهی‌ست برای افزایش آن!

افزایش تدریجی دوز

اگر اولین بارتان است که اسپیرولینا مصرف می‌کنید، با دوز کم شروع کنید، معمولاً حدود 1 تا 3 گرم در روز و به تدریج آن را طی چند هفته افزایش دهید. معمولاً مصرف روزانه 5 تا 8 گرم توصیه می شود.

ترکیب با آمیوه و اسموتی

جلک اسپیرولینا را با آب، آب میوه، اسموتی یا شیر مخلوط کنید. از طرف دیگر، می‌توانید آن را روی غذاهایی مانند سالاد، سوپ یا ماست بپاشید تا بخشی جدانشدنی از وعده‌های غذایی شما باشد.

کیفیت اسپیرولینا مهم است

هدفتان چه لاغری باشد چه بهره‌مند شدن از خواص ریزمغذی‌ها، فرقی ندارد. جلبک اسپیرولینایی را انتخاب کنید که کیفیت بالایی داشته و دارای ضمانت آزمایشگاهی باشد. اگر پودر استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که محصول مصرفی شما 100% خالص و طبیعی باشد و اگر کپسول انتخاب شما بوده است، باید بدانید که پوکه‌ی کپسول باید گیاهی و ارگانیک باشد. لطفا از محصولات حاوی افزودنی‌، رنگ یا طعم‌دهنده مصنوعی خودداری کنید؛ چراکه از خواص این جلبک می‌کاهد.

جمع‌بندی

وقتی صحبت از اسپیرولینا و لاغری می‌شود، باید بدانید راه حل جادویی برای کاهش وزن نیست، اما ریزمغذی‌ها و فواید آن، جلبک اسپیرولینا را به یک مکمل مناسب برای افزودن به رژیم غذایی متعادل و داشتن سبک زندگی سالم تبدیل کرده است. با کاهش اشتها، افزایش متابولیسم، بهبود چربی خون و کاهش استرس اسپیرولینا رویکردی چندوجهی برای مدیریت وزن دارد! به یاد داشته باشید که اسپیرولینا را با با در نظر گرفتن نیازهای فردی مصرف کنید. هر سوالی هم در زمینه کپسول یا پودر اسپیرولینا برای لاغری دارید، در بخش نظرات برایمان بنویسید. همچنین می‌توانید با کارشناسان بایوگرین در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید

author-avatar

درباره سعیده سنایی‌فر

چیزی که در زندگی‌ام بیش از هر چیز اهمیت دارد سلامتی‌ست و چیزی که به انجامش عشق می‌ورزم نویسندگی. بایوگرین فرصتی بود تا بتوانم این دو را با هم ترکیب کنم و از سلامتی بنویسم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *