مقالات

با جایگزین پروتئین وی بیشتر آشنا شوید!

Protein powder

«چقدر باید پروتئین بخورم؟»، «پروتئین وی برای من خوبه؟»، «می‌خوام عضله‌سازی کنم، چی پیشنهاد می‌کنی؟»، و «به لاکتوز حساسیت دارم، به‌جای پروتئین وی چی بخورم؟» از سوال‌هایی‌ست که ورزشکاران مُدام در باشگاه با آن‌ها سروکار دارند. پروتئین برای همه لازم و ضروری‌ست، اما برای ورزشکاران مثل آبی است که پای یک درخت تنومند ریخته می‌شود. مهم نیست آن درخت چقدر بزرگ و محکم باشد؛ بااین‌حال، به آبی که به ریشه‌هایش می‌رسد نیاز دارد. اگر تازه به دنیای ورزش قدم گذاشته‌اید یا از آن ورزشکاران حرفه‌ای هستید که با معضل «پروتئین وی مصرف کنم یا نه؟ جایگزین پروتئین وی چیه؟» دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این مقاله راهنمای شماست!

پروتئین؛ دوست خوب همه!

پروتئین را باید از دوستان خوب بدن دانست، از آن‌هایی که معرفتشان زبانزد است! پروتئین برای ورزشکاران نقش سازنده‌ای در سلول‌ها و بافت‌های بدن، از جمله بافت عضلانی، دارد. اگرچه بیشتر انرژی در هنگام ورزش از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها به دست می‌آید، اما پروتئین هم به تامین انرژی هنگام ورزش کمک می‌کند.

این ماده مغذی به بهبود فیبرهای عضلانی که ممکن است در ورزش آسیب دیده باشند، کمک می‌کند. علاوه‌براین، نقش مهمی در تولید آنزیم‌ها و هورمون‌های مختلف ایفا می‌کند. اما چطور؟ بیایید آدرنالین را بررسی کنیم، هورمونی که در واکنش به استرس و تهدیدهای محیطی افزایش می‌یابد و به افزایش ضربان قلب، فشار خون و انرژی مورد نیاز برای واکنش به شرایط بحرانی کمک می‌کند. ترشح این هورمون احتیاج به آمینواسیدهای مختلفی دارد و این پروتئین است که آمینواسیدهای ضروری بدن را تامین می‌کند. در نتیجه، پروتئین ترشح هورمون آدرنالین را تسریع می‌کند و در سلامت بدن هنگام ورزش و پس از آن موثر است.

Protein

مکمل پروتئین وی؛ بِست فرِند ورزشکاران!

رسیدیم به اصل مطلب؛ پروتئین وی، خطِ قرمزِ ورزشکارها! در کل سه دسته ورزشکار داریم: آن‌هایی که می‌گویند بدون پروتئین وی، ورزش هرگز و آن‌هایی که پروتئین وی استفاده نمی‌کنند و به‌سراغ جایگزینش رفته‌اند. یک دسته میانه‌رویی هم داریم که در کنار دیگر پروتئین‌ها، پروتئین وی را هم برای مصرف مناسب می‌دانند.

پروتئین وی چیست؟ اصلا از کجا تهیه می‌شود؟ نمی‌دانم تابه‌حال فراوری شیر گاو و تبدیل آن به پنیر را دیده‌اید یا نه. دلمه‌ای روی آن می‌بندد و آبی از آن جدا می‌شود. این آب را آب پنیر یا whey می‌نامند. آن دَلمه هم حاوی پروتئین کازئین است که در ادامه به آن می‌پردازیم. پس از اینکه این آب پنیر یا whey از شیر جدا شد، فرایند تبدیل آن به پودر آغاز می‌شود و در پایان پودری به نام پروتئین وی به دست می‌آید.

فواید پروتئین وی

اما پروتئینی که از آن حرف می‌زنیم چه فوایدی برای بدن دارد که توجه افراد زیادی -ورزشکار و غیرورزشکار- را به خود جلب کرده است؟

  • کاهش وزن: پروتئین وی سیری را افزایش و مصرف کالری را کاهش می‌دهد؛ بنابراین به کاهش وزن بدن کمک می‌کند. این پودر باعث افزایش سوخت‌وساز در بدن شده و چربی را به عضله تبدیل می‌کند.
  • افزایش قدرت عضلات: پروتئین وی همه آمینواسیدهای ضروری که برای ساخت، ترمیم، و حفظ عضلات لازم هستند را دارد. این پروتئین به‌سرعت جذب می‌شود و سطح پروتئین در عضلات را افزایش می‌دهد.
  • کنترل قند خون: پودر پروتئین whey تولید انسولین در بدن را افزایش می‌دهد و به کنترل قند خون کمک می‌کند. (انسولین هورمونی‌ست که قند خون را به سلول‌ها منتقل و سطح آن را تنظیم می‌کند).
  • افزایش استقامت بدنی: پروتئین وی تحملی که ورزشکاران باید هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی داشته باشند را افزایش می‌دهد؛ زیرا باعث بیشتر شدن سطح گلیکوژن عضلانی می‌شود. گلیکوژن عضلانی نوعی ذخیره قند در عضلات بوده که برای تامین انرژی در فعالیت‌ها شدید، لازم است.

رسیدیم به یک سوال مهم! برای اینکه بتوانیم پروتئین وی را با جایگزین‌هایش مقایسه کنیم، باید بدانیم هر اسکوپ پروتئین وی چند کالری و چقدر پروتئین دارد؟

مقدار کالری و پروتئین در هر 30 گرم پروتئین وی بسته به برند و نوع محصول متفاوت است، اما به طور معمول 120 تا 150 کالری و 20 گرم پروتئین در اسکوپ 30 گرمی پروتئین وی وجود دارد.

Whey Protein

جایگزین های پروتئین وی

با اینکه پروتئین وی برای ورزشکاران مهم و ضروری‌ست، اما ممکن است به‌دلیل:

  • وگن یا گیاهخوار بودن؛
  • حساسیت داشتن به محصولات لبنی؛
  • داشتن مشکلات گوارشی؛ یا
  • ترجیح به پرداخت هزینه کمتر

تصمیم بگیرید از جایگزین های پروتئین وی استفاده کنید. پس اگر از شیک‌هایی که با پروتئین وی درست می‌کنید خسته شدید، دوست دارید پروتئین دیگری جایگزینش کنید، هزینه پودر پروتئین وی برایتان زیاد است، یا به لاکتوز آن حساس هستید، موارد زیر را امتحان کنید:

1.     کازئین، مکمل قبل از خواب!

به‌طور کلی فقط 20% از پروتئینی که شیر دارد را whey تشکیل می‌دهد، اما 80% آن کازئین است. یکی از ویژگی‌های مهم پروتئین کازئین این است که به آهستگی هضم می‌شود. بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان پروتئین کازئین را قبل از خواب مصرف می‌کنند، تا طی شب عضلاتشان رشد یابند، ترمیم شوند، و سالم بمانند. پروتئین کازئین مانند پروتئین whey احساس سیری را افزایش می‌دهد و  از خوردن غذای اضافی بین وعده‌ها یا در طول شب جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، افرادی که به شیر کمی حساسیت دارند، معمولا مشکلی در هضم پروتئین کازئین ندارند.

فواید کازئین

حالا برویم سراغ فواید پروتئین کازئین و ببینیم آیا می‌توان آن را جایگزین پروتئین وی کرد؟

  • افزایش سطح کلسیم: پروتئین کازئین حاوی مقدار زیادی کلسیم است و می‌تواند به افزایش سطح کلسیم در خون و استخوان‌ها کمک کند.
  • افزایش احساس سیری: کازئین بیشتر از پروتئین وی باعث افزایش احساس سیری می‌شود. این پروتئین گرسنگی را به‌طور قابل‌توجهی کم می‌کند، زیرا دیرهضم است، حج زیادی ا اشغال می‌کند، و بیشتر در معده باقی می‌ماند. این خصوصیت باعث می‌شود که شما کالری کمتر بخورید و در نتیجه چربی کمتر ذخیره کنید.
  • کمک به رشد عضلات: بله! پروتئین کازئین هم به رشد عضلات شما کمک می‌کند، اما تاثیر پروتئین وی بیشتر است. درواقع رشد عضلات وابسته به آمینواسیدی به نام لوسین است. لوسین باعث می‌شود که عضلات شما سریع‌تر و قوی‌تر رشد کنند. از آنجا که پروتئین وی حدود 10% لوسین دارد و پروتئین وی دارای 8% از این آمینواسید است، می‌توان گفت پروتئین وی برای افزایش حجم و قدرت عضلات بهتر از کازئین است.

پروتئین کازئین جایگزین پروتئین وی می‌شود؟

خواص و فواید پروتئین کازئین مانند پروتئین وی بی‌شمار است، اما نمی‌توان آن را جایگزین پروتئین وی دانست. با اینکه هردو تقریبا به‌دنبال رسیدن به اهداف یکسانی هستند، اما راه متفاوتی را پیش می‌گیرند. برای همین بهتر است در کنار یکدیگر مصرف شوند. البته استثنائاتی هم وجود دارد:

  • مثلا برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف پروتئین وی مشکلات گوارشی مانند نفخ یا گاز معده را تجربه کنند. اما پودر پروتئین کازئین به دلیل هضم کندتر، مشکلات گوارشی کمتری دارد.

به‌صورت کلی نمی‌توان کازئین را به وی ترجیح داد، یا برعکس. بلکه باید با توجه به نیازهایی که دارید، به سراغشان بروید. مثلا اگر برنامه ورزشی شما شامل تمرینات قدرتی روزانه می‌شود و شب‌ها خیلی گرسنه نیستید، پروتئین وی گزینه خوبی برای شماست، اما اگر تمرین‌های شما سخت‌تر است و گرسنگی‌تان هم به‌طبع بیشتر، شاید بهتر باشد از پروتئین کازئین استفاده کنید. البته شما می‌توانید هر دو را در برنامه روزانه خود بگنجانید: پروتئین whey را بعد از تمرین و پروتئین کازئین را قبل از خواب مصرف کنید.

هر اسکوپ پروتئین کازئین چند کالری و چقدر پروتئین دارد؟

به طور معمول 120 کالری و 24 گرم پروتئین در اسکوپ 30 گرمی پروتئین کازئین وجود دارد.

Casein

2.     شاهدانه، شاهِ دانه‌ها!

شاهدانه یا کنف منبع پروتئین گیاهی با کیفیت بالاست که 9 آمینواسید ضروری، آنتی اکسیدان ، فیبر، چربی خوب و مواد معدنی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که پروتئین شاهدانه به‌راحتی هضم می‌شود در کل گزینه‌ای فوق‌العاده برای کسانی‌ست که به دنبال تناسب اندام یا کاهش وزن‌اند و به هر دلیلی نمی‌توانند پروتئین وی مصرف کنند.

فواید شاهدانه

برای اینکه بتوانید با خیال راحت از شاهدانه به‌عنوان منبع پروتئینی استفاده کنید، بهتر است با فوایدش آشنا شوید:

تقویت سیستم ایمنی بدن: شاهدانه حاوی ویتامین E است. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند باعث تقویت سلامت عضلات، استخوان‌ها، قلب، کبد، و سیستم ایمنی بدن شود.

کاهش فشار خون و کلسترول: شاهدانه دارای اسیدهای چربی مانند امگا 3 و امگا 6 است؛ بنابراین می‌تواند به بهبود عملکرد قلب و عروق، کاهش التهابات، پایین آوردن فشار خون، و کلسترول بالا کمک کند.

کمک به سلامت گوارش: پودر پروتئین شاهدانه سرشار از فیبر است که می‌تواند به سلامت گوارش کمک کند.

پروتئین شاهدانه جایگزین پروتئین وی می‌شود؟

انتخاب بین پودر پروتئین کنف و پروتئین وی در نهایت به اهداف رژیمی، ترجیحات غذایی، هرگونه حساسیت، یا عدم تحمل احتمالی شما بستگی دارد. اگر وگن یا گیاهخوار هستید، شاهدانه انتخاب خوبی برای شماست. همچنین پروتئین شاهدانه در مقایسه با پروتئین وی منبع پروتئینی پایدارتری است و می‌توان آن را با کمترین تأثیرات زیست‌محیطی تولید کرد.

هر 50 گرم شاهدانه چند کالری و چقدر پروتئین دارد؟

مقدار مصرف پروتئین شاهدانه در روز بستگی به نیازهای شخصی، وزن، سطح فعالیت و هدف‌های تغذیه‌ای دارد. به طور کلی، توصیه می‌شود که بزرگسالان روزانه 0.8 تا 1.6 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن خود مصرف کنند. برای مثال هر 50 گرم شاهدانه (حدود 3 تا 4 قاشق غذاخوری) دارای 177 کالری و 9.5 گرم پروتئین است.

Hemp powder

3.     جلبک‌ها، هالک گیاهی ما!

تابه‌حال درباره خواص جلبک‌ها شنیده‌اید؟ خوشبختانه این موجودات سبز اینجا هم به داد ما می‌رسند!  باید برویم سراغ نبردی که میان اسپیرولینا و پروتئین وی وجود دارد. همانطور که گفتیم پروتئین وی بر پایه لبنیات است و از شیر گاو به دست می‌آید. سرشار از پروتئین است و مقدار حداقلی از لاکتوز، چربی، و کربوهیدرات دارد. اما پودر پروتئین اسپیرولینا گیاهی‎ست و از جلبک‌ها به دست می‌آید. این پودر پُر است از آمینواسیدهای ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها، و سایر مواد مغذی برای بدن. اسپیرولینا را می‌توان بهترین جایگزین پروتئین وی برای گیاهخواران دانست؛ کسانی که دوست دارند بیشترین مقدار پروتئین را از سوپرفودهای گیاهی دریافت کنند.

فواید اسپیرولینا

می‌دانید چرا اسپیرولینا را هالک گیاهی می‌نامند؟ چون قدرتمندتر از هر سوپرفود گیاهی دیگر است و فوایدش بی‌شمار!

  • منبع غنی از پروتئین: اسپیرولینا حاوی حدود 60 تا 70 درصد پروتئین است که این میزان پروتئین می‌تواند به تقویت عضلات و افزایش قدرت بدن کمک کند. اما در نظر داشته باشید که پروتئین وی 90 تا 95 درصد پروتئین دارد.
  • کمک به کاهش وزن: پودر اسپیرولینا باعث کاهش اشتها و سیر شدن سریع‌تر می شود و به شما کمک می‌کند تا کالری کمتری مصرف کنید. همچنین با تنظیم قند خون و هورمون‌های مربوط به چربی، به روند چربی سوزی شما کمک می‌کند.
  • تقویت سیستم ایمنی: اسپیرولینا خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد و با جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن، سلامت سیستم ایمنی را حفظ می‌کند. همچنین با تحریک تولید آنتی بادی‌ها و سلول‌های کشنده، با عفونت‌ها مقابله و آن‌ها را درمان می‌کند.
  • جلوگیری از بیماری‌های قلب و عروق: اسپیرولینا با کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسرید خون،رسوب چربی در رگ‌های خون را کاهش می‌دهد و از بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری می‌کند. همچنین با بالاتر بردن سطح کلسترول خوب (HDL)، به حفظ سلامت قلب بیشتر کمک می‌کند. علاوه‌براین، با گسترش رگ‌های خون، فشار خون را پایین می‌آورد و جریان خون را بهبود می‌بخشد.

پودر اسپیرولینا جایگزین پروتئین وی می‌شود؟

انتخاب پودر پروتئین مناسب تصمیمی کاملا فردی‌ست. هنگام ارزیابی پروتئین وی و اسپیرولینا، مهم است که اهداف خاص و نیازهای غذایی خود را در نظر بگیرید. مثلا پودر پروتئین وی اغلب جذب سریع و فواید عضله‌سازی مورد توجه ورزشکاران است. از طرفی پودر پروتئین اسپیرولینا گزینه‌ای فوق العاده برای کسانی‌ست که به دنبال رویکرد جامع‌تر نسبت به تغذیه هستند؛ به‌خصوص اگر از یک سبک زندگی گیاهی پیروی می‌کنند یا بر سلامت و رفاه کلی تمرکز دارند. پس برای اینکه تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید، مزایا و معایب هریک را در نظر بگیرید و بعد به سراغ خریدشان بروید. حتی می‌توانید هردو را با هم مصرف کنید تا هم از مزایای پودر پروتئین whey برخوردار باشید و هم مواد مغذی اسپیرولینا را جذب بدنتان کنید!

برتری‌هایی که اسپیرولینا نسبت به پروتئین وی دارد، به این ترتیب است:

  • دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی، و مواد مغذی گیاهی زیادی‌ست که معمولا در پودرهای پروتئینی مبتنی بر لبنیات یافت نمی‌شود.
  • این جلبک دارای اسیدهای چرب گروه امگا که برای ورزشکاران اهمیت زیادی دارد.
  • برای کسانی که به لاکتوز یا به‌صورت کلی لبنیات آلرژی دارند، قابل استفاده است.
  • به‌راحتی قابل هضم است. (ممکن است برای کسانی که عادت به مصرف مقادیر بالای این ماده مغذی ندارند، باعث ناراحتی خفیف گوارشی شود)
  • به بهبود عملکرد ورزشکاران و تقویت سیستم ایمنی‌شان بیشتر کمک می‌کند.
  • بهترین منبع پروتئینی برای وگن‌ها به‌شمار می‌رود.
  • می‌توان آن را با استفاده از حداقل منابع آب و زمین کشت کرد و مواد مغذی و پروتئین ضروری را گرفت.

هر 15 گرم پودر اسپیرولینا چند کالری و چقدر پروتئین دارد؟

مقدار مصرف اسپیرولینا بین 2 تا 5 گرم برای افراد معمولی است و برای ورزشکاران می‌تواند تا 15 گرم نیز افزایش یابد. در هر 10 گرم پودر اسپیرولینا حدود 7 گرم پروتئین باکیفیت و فقط 29 کالری وجود دارد.

Spirulina

4.     پودر سویا، ناجی وگن‌ها!

برای وگن‎ها یا به‌طور کلی کسانی که مکمل‌های پروتئینی غیرحیوانی را ترجیح می‌دهند، پودر پروتئین سویا گزینه‌ای عالی‌ست. این پودر پروتئین از دانه های سویا تهیه می شود، چربی اشباع کمی دارد و به طور طبیعی بدون کلسترول است. پودر پروتئین سویا با تامین آمینواسیدهای ضروری برای بدن به طور موثر و چشمگیر رشد ماهیچه‌ها را تقویت و سطح گلوکز و کلسترول خون را نیز مدیریت می‌کند.

فواید پودر سویا

پودر سویا چه فوایدی دارد که بتوان آن را با پروتئین وی مقایسه کرد؟

سرشار از مواد مغذی: پودر پروتئین سویا حاوی آهن، روی، فسفر، منیزیم، کلسیم، ویتامین‌های گروه B و فیبر است. این مواد مغذی به تقویت سلامت عضلات، استخوان ها، قلب، کبد و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

کمک به عضله‌سازی: پودر پروتئین سویا منبع گیاهی از پروتئین با کیفیت بالاست که حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری برای رشد عضلانی است. با این حال، برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که پودر پروتئین سویا در مقایسه با پودر پروتئین شیر یا گوشت در افزایش قدرت و حجم عضلات به اندازه کافی موثر نیست.

کمک به کاهش وزن: پودر پروتئین سویا دارای خاصیت چربی‌سوز است و می‌تواند به افزایش سطح متابولیسم و سیری بدن منجر شود. علاوه‌براین، پودر سویا گلایسین دارد، هورمونی که به تعادل قند خون و اشتها کمک می‌کند.

پودر سویا جایگزین پروتئین وی می‌شود؟

این عقیده وجود ندارد که پودر پروتئین سویا جایگزینی برای پروتئین وی است، اما برای افرادی که در استفاده از پروتئین وی محدودیت دارند، واقعا مناسب است؛ برای همین هم ناجی وگن‌ها به‌حساب می‌آید. این پودر گیاهی‌ست و برای کسانی که به محصولات لبنی حساسیت دارند، جایگزین مناسبی است. همچنین به سلامت قلب و استخوان کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. اگر در استفاده از پروتئین وی با مشکلی مواجه نیستید، این دو را با هم مصرف کنید، اما درصورت داشتن محدودیت، پودر سویا بسیار ارزشمند و کاربردی‌ست.

هر 30 گرم پودر سویا چند کالری و چقدر پروتئین دارد؟

هر 28.4 گرم (حدود 2 قاشق غذاخوری) پودر پروتئین سویا دارای 95 کالری و 23 گرم پروتئین است.

Soybean powder

5.     پودر نخود، دوستدار سلامتی!

پودر پروتئین نخود گزینه‌ای عالی برای کسانی‌ست که به دنبال عضله‌سازی، مدیریت وزن، و حمایت از سلامت قلب خود هستند. پروتئین نخود علاوه بر اینکه 9 اسید آمینه ضروری را دارد، منبع غنی از مواد مغذی گیاهی مانند آهن نیز به حساب می‌آید. پودر پروتئین نخود به طور طبیعی فاقد لبنیات، گلوتن و سویاست و برای همین برای آن دسته از افرادی که به لبنیات حساسیت دارند، یا حتی برای وگن‌ها دوست خوبی‌ست!

افزایش سطح انرژی و تقویت عضلات: پودر پروتئین نخود منبع پروتئین گیاهی با کیفیت بالاست که تمام اسیدهای آمینه ضروری را فراهم می‌کند؛ بنابراین مصرف آن برای ساخت و تعمیر بافت عضلانی، تولید هورمون‌ها و آنزیم‌ها، و حمل اکسیژن در خون ضروری است و به افزایش قدرت، استقامت، و حجم عضلات کمک می‌کند.

بهبود سلامت قلب و عروق: پودر پروتئین نخود حاوی فیبر غذایی است که به کاهش کلسترول خون، فشار خون و خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. فیبر به جذب چربی‌های بد در روده کمک کرده و از رسوب آن‌ها در دیواره‌های رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. همچنین فولات، منگنز، و مس در پودر پروتئین نخود به تقویت سلول‌های خون، جلوگیری از انعقاد خون و حفظ سلامت عروق کمک می‌کند.

پودر نخود جایگزین پروتئین وی می‌شود؟

پودر نخود فوایدی دارد که آن را به یک جایگزین برای پروتئین وی تبدیل کرده است. اگر شما به دلایلی که قبلا بررسی کردیم، نمی‌توانید پروتئین وی مصرف کنید، از فواید پودر نخود بهره ببرید. اما اگر پروتئین وی مصرف می‌کنید و می‌خواهید در کنار آن از یک منبع گیاهی پروتئین دریافت کنید، پودر نخود انتخاب خیلی خوبی است.

هر قاشق غذاخوری پودر نخود چند کالری و چقدر پروتئین دارد؟

به‌طور کلی هر قاشق غذاخوری پودر نخود دارای 40 کالری و 18 گرم پروتئین است.

Chickpea powder

6.     برنج قهوه‌ای، هم طعم و هم بو!

پودر پروتئین برنج قهوه‌ای منبع پروتئینی قابل هضمی است که جذب بالایی دارد. همین ویژگی باعث می شود که برای افرادی که اغلب نفخ، گاز، گرفتگی عضلات، یا سایر ناراحتی‌های گوارشی را تجربه می کنند، انتخابی عالی باشد. پودر پروتئین برنج قهوه‌ای باعث رشد ماهیچه‌ها می‌شود، به ‌سرعت متابولیسم کمک می‌کند، و در داشتن وزنی ایده‌آل تاثیرگذار است.

فواید برنج قهوه‌ای

افزایش سطح انرژی و عملکرد عضلانی: پودر پروتئین برنج قهوه‌ای به تقویت عضلات، بازسازی بافت‌ها و تولید هورمون‌ها کمک می‌کند. همچنین به دلیل داشتن گلوتامین، مراقب سلامت روده و سیستم ایمنی است، التهاب را تسکین می‌دهد، و به تقویت انرژی بدن کمک می‌کند.

کاهش وزن و چربی: این پودر دارای فیبر است که به احساس سیری و کاهش اشتها منجر می‌شود. فیبر همچنین به بهبود هضم و جلوگیری از گرفتگی روده‌ها کمک می‌کند. علاوه‌براین، منگنز داخل آن، عامل فعال در متابولیسم چربی و قند خون است. منگنز به تولید آنزیم‌های لازم برای سوخت‌وساز چربی و قند خون کمک می‌کند و باعث کاهش وزن و چربی شکم منجر می شود.

برنج قهوه‌ای جایگزین پروتئین وی می‌شود؟

باز هم نمی‌توان چشم‌بسته تصمیم گرفت. همه‌چیز به شما و اهدافتان بستگی دارد. اگر به دنبال منبع پروتیئنی هستید که سایر مواد مغذی را داراست، می‌توانید از برنج قهوه‌ای به‌عنوان جایگزین پروتئین وی استفاده کنید. همچنین پودر پروتئین برنج قهوه‌ای به طور طبیعی چربی کمی دارد که آن را به گزینه‌ای عالی برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال کاهش مصرف کلی چربی خود هستند.

هر قاشق غذاخوری پودر برنج قهوه‌ای چند کالری و چقدر پروتئین دارد؟

به طور متوسط، هر قاشق غذاخوری پودر برنج قهوه ای حاوی حدود ۳۵ کالری و ۲ گرم پروتئین است.

Rice powder

و در نهایت

حالا که با جایگزین های پروتئین وی و فواید آن‌ها آشنا شدید، می‌توانید راحت‌تر بررسی کنید که چه پودر پروتئینی بیشتر به دردتان می‌خورد و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اگر تجربه‌ای از امتحان کردن دیگر مکمل‌ها داشتید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *