مقالات

اسپیرولینا و کم خونی؛ این سوپرفود را دست‌کم نگیرید!

اسپیرولینا و کم خونی؛ این سوپرفود را دست‌کم نگیرید!

«سرم گیج می‌ره، دست و پام یخ می‌کنه، ضعف دارم، مُدام خسته‌ام، گاهی هم قفسه سینه‌م درد می‌گیره» اگر کم‌خونی داشته باشید، حتما این حالات را تجربه کرده‌اید. متاسفانه این علائم ممکن است در مواقعی حتی زندگی‌تان را مختل کند. اما همیشه بهترین راه برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنیم یا به فکر درمانش باشیم، این است که خوراکی‌های سالم بخوریم. یکی از این خوراکی‌های سالم و تاثیرگذار در کم‌خونی، جلبک اسپیرولینا است. برای همین تصمیم گرفتیم در این مقاله با شما از اسپیرولینا و کم خونی بگوییم!

اسپیرولینا برای کم‌خونی

اسپیرولینا از آن سوپرفودهای تمام و کمال است که هیچ مکملی به پایش نمی‌رسد! این جلبک سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست و به همین دلیل برای سلامتی فواید زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین فواید اسپیرولینا جلوگیری و درمان کم‌خونی است. دلیلش را هم باید آهن زیاد موجود در آن دانست. البته سایر مواد مغذی اسپیرولینا نیز کمک می‌کنند تا آهن مورد نیاز بدن جذب شود، بدون اینکه مشکلی در این فرایند باشد!

آهن در اسپیرولینا

آهن ماده معدنی اساسی است که نقش مهمی در تولید هموگلوبین دارد. کمبود این ماده معدنی یک عامل شایع کم‌خونی است؛ چراکه منجر به کاهش سطح هموگلوبین و کاهش ظرفیت حامل اکسیژن در خون می‌شود.

خبر خوش اینکه اسپیرولینا منبع خوبی از آهن است و مطالعات نشان داده که می‌تواند به افزایش سطح آهن در بدن کمک کند. در مطالعه‌ای ثابت شده که مکمل اسپیرولینا به طور قابل توجهی سطح هموگلوبین را در افراد دارای کم‌خونی افزایش می‌دهد و نوعی درمان طبیعی برای این مشکل شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که نمی‌توانید هیچ منبع گیاهی‌ای پیدا کنید که آهن بیشتری نسبت به اسپیرولینا داشته باشد! این جلبک بسیار بیشتر از اسفناج به تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. البته وجود کلروفیل در اسپیرولینا هم بی‌تاثیر نیست. این مولکول که خون سبز هم نامیده می‌شود، ساختاری شبیه به هموگلوبین خون دارد و برای کم‌خونی فوق‌العاده موثر است.

نقش اسپیرولینا در تولید هموگلوبین

هموگلوبین یک پروتئین است که در خون یافت می‌شود و نقش مهمی در حمل اکسیژن از ریه‌ها به سایر اندام‌های بدن دارد. هنگامی که اکسیژن از ریه‌ها جذب می‌شود، هموگلوبین آن را حمل و به سلول‌ها و اندام‌های مختلف بدن منتقل می‌کند. همچنین، هموگلوبین در جذب و حمل گاز کربن دی‌اکسید از اندام‌ها به ریه‌ها نیز نقش دارد. کمبود هموگلوبین منجر به کاهش اکسیژن به سلول‌ها می‌شود و خستگی، ضعف و سایر علائم کم خونی را در پی دارد.

همانطور که می‌دانید اسپیرولینا رنگ سبزآبی دارد و سبزی‌اش را مدیون کلروفیل است. از آنجا که کلروفیل ساختار مولکولی شبیه به هموگلوبین دارد، برخی تحقیقات نشان داده که مصرف کلروفیل می‌تواند به افزایش تولید هموگلوبین و بهبود عملکرد سلول‌های قرمز خون کمک کند. این ویژگی‌ها به خصوص در مواردی مفید است که بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد، مانند زمان تمرینات ورزشی یا در موارد کم‌خونی.

اسپیرولینا حاوی فیکوسیانین یا همان اسپیرولینای آبی نیز هست؛ رنگدانه‌ای که نشان داده شده باعث تحریک تولید هموگلوبین می‌شود. فیکوسیانین می‌تواند با مراقبت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و تقویت سیستم ایمنی هم از عوارض کم‌خونی جلوگیری کند و هم یارِ کمکی در درمان این مشکل باشد.

مواد مغذی اسپیرولینا و کم خونی

اسید فولیک: اسید فولیک که به عنوان ویتامین B9 شناخته نیز می‌شود، نقش مهمی در تشکیل گلبول‌های قرمز دارد و می‌تواند به بهبود علائم کم خونی کمک کند. اسپیرولینا حاوی مقادیر قابل توجهی اسید فولیک است؛ برای همین مصرف روزی دو گرم از آن کمخونی را درمان می‌کند.

ویتامین C: ویتامین C باعث افزایش جذب آهن از منابع گیاهی می‌شود. مزیت مصرف اسپیرولینا نسبت به سایر منابع غذایی این است که این جلبک هم سرشار از ویتامین C هست و هم آهن. این دو در کنار هم غوغا می‌کنند!

چگونه اسپیرولینا را به رژیم غذایی خود بگنجانیم

اسپیرولینا به‌صورت پودر و قرص جلبک در بایوگرین موجود است و شما می‌توانید به نسبت رژیم غذایی‌تان هرکدام را که می‌خواهید انتخاب کنید. مثلا اگر رژیم غذایی‌تان پر است از غذاهای متنوع و سالم، می‌توانید با مصرف پودر اسپیرولینا در خوراکی‌های رژیمی از خواصش بهره‌مند شوید. اگر هم می‌خواهید خیلی راحت‌تر مواد مغذی این جلبک را به بدنتان برسانید، می‌توانید آن را به‌صورت کپسول نوش جان کنید. توجه کنید که مصرف تنها دو گرم از این محصول کافی‌ست. اسپیرولینا و کم خونی ارتباط مستقیم با هم دارند؛ یعنی اگر مصرف این جلبک را جدی بگیرید، برای همیشه با کم‌خونی خداحافظی خواهید کرد!

در نتیجه

اسپیرولینا غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آهن است و می‌تواند به عنوان یک راه حل طبیعی برای درمان کم خونی استفاده شود. مصرف منظم اسپیرولینا می‌تواند سطح آهن در بدن را افزایش داده و به بهبود علائم کم خونی کمک کند. علاوه بر این، اسپیرولینا می‌تواند فرآیند هضم و جذب آهن را بهبود بخشیده و سلامتی کل بدن را تقویت کند. اگر در مورد خرید جلبک اسپیرولینا سوال دارید یا می‌خواهید مشاوره رایگان دریافت کنید، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

author-avatar

درباره سعیده سنایی‌فر

چیزی که در زندگی‌ام بیش از هر چیز اهمیت دارد سلامتی‌ست و چیزی که به انجامش عشق می‌ورزم نویسندگی. بایوگرین فرصتی بود تا بتوانم این دو را با هم ترکیب کنم و از سلامتی بنویسم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *