مقالات

تفاوت اسپیرولینا و کلروفیل؛ همه آنچه که نمی‌دانید!

تفاوت اسپیرولینا و کلروفیل؛ همه آنچه که نمی‌دانید!

طبیعت در مراقبت از ما شگفت‌انگیز است؛ چون امکانات فراوانی را برای انسان فراهم می‌کند که سالم‌تر بماند. از گیاهان گرفته تا سیانوباکتری‌ها… اما یکی از سوالاتی که این روزها خیلی با آن مواجهم این است که فرق اسپیرولینا و کلروفیل چیست و کدام را مصرف کنیم بهتر است. خب اول از همه بگویم که کلروفیل یک رنگدانه طبیعی گیاهی است که به گیاهان رنگ سبز می‌دهد، اما اسپیرولینا جلبک (در واقع سیانوباکتر) است. پس می‌توان گفت تفاوت میان این دو واقعا زیاد است! بیایید تا با هم بررسی‌شان کنیم.

این جزء در گیاهان است که به آنها کمک می کند تا انرژی خورشید را جذب کنند تا غذای خود را از طریق فتوسنتز ایجاد کنند. این ماده مغذی در سبزیجات سبز و سایر غذاهای گیاهی مانند جلبک وجود دارد. امروزه، مردم از این ترکیب به عنوان مکمل سلامتی، اغلب به شکل پودر یا قطره کلروفیل استفاده می کنند.

تفاوت اسپیرولینا و کلروفیل چیست؟

کلروفیل جزئی از گیاهان است که به آنها کمک می‌کند تا انرژی خورشید را جذب کنند و فرایند فتوسنتز انجام شود. این ترکیب مغذی در سبزیجات سبز و سایر غذاهای گیاهی مانند جلبک وجود دارد. اسپیرولینا اما نوعی جلبک دریایی است که در محیط‌های آب شیرین مانند برکه‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها رشد می‌کند.

فواید هر کدام به‌طور خلاصه

قبل از اینکه بررسی کنیم هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند، بد نیست به‌طور خلاصه به بررسی فواید کلروفیل و اسپیرولینا بپردازیم. برای مثال کلروفیل تولید گلبول‌های قرمز و سفید خون را افزایش می‌دهد، سموم را دفع می‌کند، با التهاب مبارزه می کند و به‌عنوان یک دئودورانت شناخته می‌شود. کلروفیل همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و دارای خواص ضد سرطانی است.

از طرفی اسپیرولینا به کاهش کلسترول خون، جلوگیری از ابتلا به سرطان، تقویت سیتم ایمنی، عضله‌سازی و درمان مشکلات پوست‌ومو کمک می‌کند و حاوی تمام ریزمغذی‌های مورد نیاز برای بدن است؛ بنابراین تمام نیازهای انسان در طول روز را تامین می‌کند.

فرق اسپیرولینا و کلروفیل در مواد مغذی

بیایید ببینیم هرکدام دارایی چه ترکیبات و خواصی هستند:

پروتئین زیاد در اسپیرولینا

در مقام مقایسه، کلروفیل پروتئین ندارد، اما اسپیرولینا سرشار از این ماده مغذی است. به‌گونه‌ای که در هر گرم پودر جلبک اسپیرولینا تقریبا 70% پروتئین وجود دارد! برای همین این جلبک برای ورزشکاران اهمیت زیادی دارد. آن‌ها می‌توانند پروتئین دریافتی خود را از منابع گیاهی بگیرند و عضله‌سازی‌شان را تقویت کنند. همچنین گیاهخواران هم می‌توانند با اسپیرولینا به میزان پروتئین مورد نیاز خود در طول برسند، بدون اینکه نگران باشند!

مواد معدنی و ویتامین‌ها در اسپیرولینا

کمتر منبع گیاهی را پیدا می‌کنید که به‌اندازه اسپیرولینا مواد معدنی و ویتامین داشته باشد. این جلبک سرشار از آهن، کلسیم و انواع مختلف ویتامین به‌خصوص گروه B است. به همین دلیل گفته می‌شود تنها مصرف دو گرم از آن در تامین نیازهای روزانه به‌شدت تاثیرگذار است. در مقابل، کلروفیل حاوی مواد معدنی و ویتامین نیست؛ چون تنها یک رنگدانه است. اما آیا این ثابت می‌کند یکی بر دیگری برتر دارد؟ همچنان همراهم باشید!

خواص آنتی‌اکسیدانی یکسان

هم اسپیرولینا و هم کلروفیل حاوی همان سطوح آنتی‌اکسیدان هستند که بدن شما را قادر می‌سازد با استرس اکسیداتیو که به DNA و سلول های شما آسیب می‌زند، مبارزه کند. آسیب ناشی از این می تواند باعث التهاب مزمن شود که رشد سلول های سرطانی و شروع بسیاری از بیماری‌ها را تحریک می‌کند. خوشبختانه، شما می‌توانید با این مواد غذایی فوق‌العاده مانند اسپیرولینا و کلروفیل از این آسیب جلوگیری کنید. کلروفیل که خود یک ترکیب آنتی‌اکسیدان است، اما اسپیرولینا به لطف داشتن فیکوسیانین یا همان اسپیرولینای آبی معروف، می‌تواند خواص آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای برای بدن داشته باشد.

کلروفیل در مقابل اسپیرولینا

ممکن است وقتی تا اینجای مطلب را خواندید، اسپیرولینا را به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی، بهتر از کلروفیل بدانید. اما یادتان باشد کلروفیل یکی از بهترین محصولاتی بود که در تیک‌تاک میلیون‌ها محتوا درباره‌اش ساخته شد. بگذارید خواصش را برایتان بگویم:

تقویت سیستم گوارشی

کلروفیل به‌عنوان یک سم‌زدای قوی برای بدن شناخته می‌شود که تمام آلاینده‌ها و فلزات سنگین در بدن شما را از بین می‌برد. این امر کمک می‌کند بدنی سالم‌تر داشته باشید. همچنین سیستم گوارشی‌تان تا حد زیادی تقویت می‌شود، به‌نحوی که یبوستتان از بین می‌رود، فرایند لاغری‌تان تسریع می‌شود و مشکلات روده و معده‌تان کاملا درمان می‌شود.

خواص ضد التهابی

التهاب‌ها واقعا دردناک‌اند و در مواقع خطرناک باعث ایجاد سرطان می‌شوند؛ بنابراین باید برای عدم وجودشان فکری کرد. اما فکرتان نباید کوتاه‌مدت باشد! یعنی نباید بگویید امروز این ماده غذایی ضدالتهاب را می‌خورم و همین تا آخر عمرم کافی‌ست! بهتر است رژیمی داشته باشید که دارای خواص ضد التهابی باشد تا بتواند در کاهش التهاب‌ها و درد‌ها موثر عمل کند. مثلا می‌توانید کلروفیل که دارای خواص ضدالتهاب زیادی‌ست را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

حفظ سلامت دهان و دندان

کلروفیل مایع می‌تواند در مقابله با بوی بد دهان و حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند؛ پس اگر با بوی دهانتان مشکل دارید یا از سفیدی دندان‌هایتان راضی نیستید، روی کلروفیل حساب کنید! کلروفیل لثه‌ها را مستحکم‌تر می‌کند، دندان‌ها را سفیدتر، و دهان را خوشبوتر.

از بین بردن بوی بد بدن

خب، خب! خواص سم‌زدایی را که به یاد دارید؟ همین امر کمک می‌کند تا بدن از بوی بد رها شود و بوی خوشی بگیرد. به همین دلیل حتی به کلروفیل دئودورانت طبیعی هم گفته می‌شود. پس دیگر نیاز نیست روزانه از مام‌هایی استفاده کنید که ممکن است در آینده شما را به مشکلات زیادی روبه‌رو کند. بهتر است از خوراکی‌های طبیعی بهره‌مند شوید!

حفظ سلامت اندام‌های جنسی

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف کلروفیل می‌تواند به سلامت اندام‌های جنسی کمک کند، از جمله در مقابله با عوارض بیماری‌های جنسی مانند عفونت‌های مجاری ادراری. حتی این ترکیب در از بین بردن بوی بد واژن هم موثر است و با وجودش هیچ‌جوره عفونت واژن نمی‌گیرید.

اسپیرولینا در مقابل کلروفیل

این‌طور که پیش می‌رود، واقعا رقابت سختی شده است! بیایید تا ببینیم اسپیرولینا برای بدن می‌تواند چه فوایدی داشته باشد:

تامین انرژی و افزایش توان فیزیکی

اسپیرولینا می‌تواند به عنوان یک منبع انرژی قابل توجه برای بدن عمل کند. این جلبک غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است که می‌تواند به افزایش توان و استقامت فیزیکی کمک کند. حالا فکر کنید قبل از ورزش یک شیک با اسپیرولینا درست می‌کنید! بله، تاثیرش وصف‌نشدنی‌ست. البته اگر از آن دسته افرادی هستید که سر کار خسته‌اید یا خوابتان می‌آید، باز هم می‌توانید روس اسپیرولینا و افزایش انرژی از آن حساب کنید.

حفظ سلامت پوست‌ومو

اسپیرولینا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی مانند بتاکاروتن و فیکوسیانین است که می‌تواند به حفظ سلامتی پوست و مقابله با عوامل آسیب‌رسان محیطی کمک کند. حتی تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که اسپیرولینا می‌تواند به عنوان یک پادزهر عالی برای مواد سمی محیطی عمل کند و به پوست و موی شما جوانی و شادابی را بازگرداند. اما چطور این کار را می‌کند؟ ویتامین‌ها و پروتئین‌های باکیفیت موجود در اسپیرولینا آنقدر برای سلامت پوست و موی شما ارزش قائل هستند که نگذارند آسیبی به شما برسد! این جلبک با تامین ویتامین‌های A، E، B و آهن، پوست شما را لطیف و جوان نگه می‌دارد. همچنین با برخورداری از فیکوسیانین، از پوست و مویتان در برابر بیماری‌ها، پیری زودرس و … محافظت می‌کند. علاوه‌براین، اسیدهای چرب اسپیرولینا مانند امگا 3 باعث سالم ماندن و نرم‌تر شدن موهای شما می‌شود.

کاهش سطح کلسترول خون

کلسترول بالا یکی از مشکلات مزمنی است که به لطف زندگی مدرن افراد زیادی درگیرش شده‌اند. تحقیقات نشان داده‌اند که اسپیرولینا می‌تواند سطح LDL (کلسترول بد) خون و تری گلیسیرید را کاهش و سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش دهد. اکسیداسیون LDL یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌های جدی مانند سکته قلبی است. تحقیقات علمی بیانگر این موضوع هستند که با مصرف روزانه فقط 1 گرم اسپیرولینا، تری گلیسیرید خون تا 16 درصد و LDL را به مقدار 10 درصد کاهش می‌یابد. برای همین است که اسپیرولینا حامی قلب شماست و سلامت قلبی عروقی‌تان را بهبود می‌بخشد.

در پایان

در این مقاله به تفاوت اسپیرولینا و کلروفیل پرداختم تا شما بتوانید برای انتخاب، بهتر تصمیم‌گیری کنید. پیشنهاد ما این است که شما از هردو مکمل در کنار هم بهره‌مند شوید، اما اگر می‌خواهید فقط یکی از آن‌ها را انتخاب کنید، توجهتان باید به نیاز و هدفتان از مصرف باشد.

author-avatar

درباره سعیده سنایی‌فر

چیزی که در زندگی‌ام بیش از هر چیز اهمیت دارد سلامتی‌ست و چیزی که به انجامش عشق می‌ورزم نویسندگی. بایوگرین فرصتی بود تا بتوانم این دو را با هم ترکیب کنم و از سلامتی بنویسم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *