مقالات

تاثیر لوتئین بر چشم چیست؟ معجزه ویتامین چشم

تاثیر لوتئین بر چشم چیست؟ معجزه ویتامین چشم

«بعد از اینکه چند سال درگیر درمان چشمم بودم، سختی کشیدم و دارو مصرف کردم، متاسفانه حالا با یک دنیای تاریک روبه‌رو هستم. هیچوقت فکر نمی‌کردم دیگه نتوانم با چشم‌هایم ببینم. این بدترین اتفاق زندگی بود». این‌ها را معصومه، یکی از کسانی که به بیماری دژنراسیون ماکولا مبتلا شده بود، می‌گفت. آنقدر با درد از بدترین اتفاق زندگی‌اش صحبت می‌کرد که تا ماه‌ها ذهنم درگیرش بود. همین موضوع من را کنجکاو کرد که بررسی کنم برای سلامت چشم چه کاری باید انجام داد. در نتیجه، یکی از بهترین ترکیباتی که برای حفظ سلامت بینایی بود را یافتم و آن چیزی نبود جز لوتئین. برای همین در این مقاله در مورد تاثیر لوتئین بر چشم با شما صحبت می‌کنم.

مروری کوتاه بر لوتئین

لوتئین بخشی از خانواده آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی است. در واقع، کاروتنوئیدها مسئول رنگ‌های پر جنب‌و‌جوشی هستند که در بسیاری از گیاهان دیده می‌شود، مانند رنگ‌های قرمز روشن، نارنجی و زرد میوه‌ها و سبزیجات مختلف. در حالی که این رنگدانه‌ها نقش مهمی در سلامت گیاهان دارند، اما برای سلامت انسان هم به‌شدت مفیدند. همراه با لوتئین، زآگزانتین هم کاروتنوئید مهم دیگری است که فواید سلامتی برای بدن دارد. این کاروتنوئید از نظر ساختاری شبیه به لوتئین است، تنها با تفاوت کوچکی در آرایش اتم های آن. لوتئین و زآگزانتین تنها کاروتنوئیدهای لازمی هستند که در شبکیه چشم شما یافت می‌شوند. آن‌ها بیشتر در ناحیه ماکولا، واقع در پشت چشم، متمرکز هستند که برای بینایی شما ضروری‌اند. به دلیل محل تمرکز آن‌ها، این دو کاروتنوئید به عنوان رنگدانه ماکولا شناخته می‌شوند و حتی به آن‌ها ویتامین چشم هم می‌گویند.

فواید لوتئین برای چشم

به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی، لوتئین و زآگزانتین ممکن است از بدن شما و به خصوص چشمانتان به روش های مختلفی محافظت کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این دو آنتی‌اکسیدان در سرکوب التهاب، جلوگیری از آسیب اکسیداتیو، افزایش وضوح دید، بهبود کنتراست بصری، کاهش آسیب نور UV، و جلوگیری از بیماری‌های چشمی تاثیر دارد. در ادامه با هر یک از خواص لوتئین آشنا می‌شویم.

مراقبت از چشم در برابر نور UV

توانایی‌های آنتی‌اکسیدانی لوتئین به مبارزه با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد ناشی از نور آبی (UV)، قرار گرفتن در معرض آفتاب، رژیم غذایی نامناسب و سایر عواملی که خطر ابتلا به زوال بینایی یا اختلالات مربوط به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را افزایش می‌دهد، می‌پردازد. در داخل چشم، لوتئین به محافظت از قدرت بینایی کمک می‌کند. این ماده از سلول‌های سالم محافظت کرده و رشد سلول‌های بدخیم را متوقف می‌کند. همانطور که گفتیم این کاروتنوئید به‌ویژه در قسمت‌هایی از چشم که ماکولا و لنز نامیده می‌شود، تاثیر دارد.

افزایش وضوح دید

لوتئین به وضوح دید و دقت بینایی هم کمک می‌کند. این ماده به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و محافظتی برای سلول‌های شبکیه چشم، می‌تواند محافظ و تقویت‌کننده چشم باشد. برخی تحقیقات نشان داده‌اند لوتئین و زاگزانتین دقت بینایی را بهبود می‌بخشند و باعث افزایش وضوح دید شوند.

لوتئین و بیماری‌ AMD

معصومه را که یادتان هست؟ کسی که با بیماری چشمی خطرناکی روبه‌رو شده بود. دژنراسیون ماکولا(AMD)  یا تباهی لکه زرد چشم عامل اصلی نابینایی و اختلال بینایی دائمی است. طبق یک مطالعه در سال 2011، لوتئین و زآگزانتین ممکن است در برابر پیشرفت AMD در مراحل آخر به نابینایی محافظت کنند. اما چطور؟ بیایید تا آن را با هم بررسی کنیم:

عملکرد آنتی‌اکسیدانی: لوتئین عملکرد آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو در ماکولا موثر باشد. استرس اکسیداتیو یکی از عوامل مهم در پیشرفت دژنراسیون ماکولا است.

فیلتر کردن نور آبی: لوتئین می‌تواند نور آبی را که ممکن است باعث آسیب به شبکه‌های حسی چشم شود، فیلتر کند. نور آبی می‌تواند به راحتی وارد ماکولا شود و باعث تخریب سلول‌های حسی چشم شود.

کاهش ریسک پیشرفت دژنراسیون ماکولا: مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های حاوی لوتئین می‌تواند ریسک پیشرفت دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد.

لوتئین و سایر بیماری‌های چشمی

رتینوپاتی دیابتی حدود یک سوم افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه تحقیقات محدود است، اما یک مطالعه حیوانی نشان داده که لوتئین و زآگزانتین ممکن است به کاهش نشانگرهای استرس اکسیداتیو که می تواند منجر به رتینوپاتی دیابتی و از دست دادن بینایی شود کمک کند. از مهم‌ترین فواید لوتئین برای چشم می‌توان به محافظت این کاروتنوئید در برابر آب مروارید اشاره کرد. آب مروارید لکه های ابری است که در عدسی چشم ایجاد می‌شود و متاسفانه افراد زیادی با آن روبه‌رو هستند. بر اساس یک مطالعه در سال 2006، افرادی که از رژیم غذایی بدون لوتئین و زآگزانتین استفاده می‌کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آب مروارید باشند.

با بیماری خشکی چشم که به عنوان سندرم چشم خشک نیز شناخته می‌شود چشمان شما به اندازه کافی چرب نیست. در واقع، چشم شما باید در حالت تعادل قرار داشته باشد. خشکی می‌تواند باعث قرمزی، خارش، سوزش، چشم ها، تاری موقت و احساس وجود شن در چشم شما شود. طبق یک مطالعه در سال 2016، لوتئین ممکن است به کاهش این علائم کمک کند.

کلام آخر

اگر به دنبال بهترین قیمت لوتئین هستید، می‌توانید آن را در بایوگرین با بالاترین کیفیت بخرید. این روغن حاوی لوتئین و زاگزانتین است و به همین دلیل به شدت در سلامت چشم موثر است. از آنجا که لوتئین برای بدن ضروری‌‌ست و باید میزان کافی‌اش به بدن برسد، شما می‌توانید با ریختن روغن لوتئین روی غذا یا سالاد به نیاز روزانه‌تان از این ترکیب برسید. طعم و بوی این روغن شبیه به زعفران است و رنگ دلنشینی دارد. برای اینکه بیشتر در مورد این محصول بدانید یا مشاوره رایگان دریافت کنید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منابع:

+ + + +

author-avatar

درباره سعیده سنایی‌فر

چیزی که در زندگی‌ام بیش از هر چیز اهمیت دارد سلامتی‌ست و چیزی که به انجامش عشق می‌ورزم نویسندگی. بایوگرین فرصتی بود تا بتوانم این دو را با هم ترکیب کنم و از سلامتی بنویسم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *