مقالات

آستاگزانتین برای پوست: ضدآفتاب طبیعی به نام آستاگزانتین

آستاگزانتین برای پوست: ضدآفتاب طبیعی به نام آستاگزانتین

آستاگزانتین در سال‌های اخیر توجه بسیاری از محققان و محافل تحقیقاتی را به خود جلب کرده است. این آنتی‌اکسیدان قدرتمند، تاثیرات شگفت‌انگیزی بر سلامت می‌گذارد که کمک به سلامت پوست و جلوگیری از بروز بیماری‌های پوستی، تنها یکی از آن‌ها است. در این مقاله با شما از فواید آستاگزانتین برای پوست صحبت می‌کنیم، همراهمان باشید!

آستاگزانتین چیست؟

تا سال‌ها گمان می‌شد که ویتامین C، قهرمان مراقبت از پوست باشد. اما یکی دو دهه اخیر و مطالعه روی آنتی‌اکسیدانی به نام آستاگزانتین، تمام معادلات را برهم زده است. مطالعات نشان داده‌اند که عملکرد آنتی‌اکسیدانی آستاگزانتین از ویتامین سی قوی‌تر و اثرگذارتر است. درواقع صفت قوی‌تر، به‌صورت کامل نمی‌تواند عمق اثرگذاری آستاگزانتین را نشان دهد.

می‌توانیم در ساده‌ترین و بهترین تعریف از آستاگزانتین اینطور بگوییم: آنتی‌اکسیدانی بسیار قدرتمند از خانواده کارتنوئیدها که در منابع دریایی پیدا می‌شود و رنگی در طیف قرمز و نارنجی دارد. این آنتی‌اکسیدان، 6 هزار برابر قوی‌تر از ویتامین سی و 500 برابر از ویتامین E قدرتمندتر است. همچنین محققان در سال 2012 متوجه ارتباط معناداری میان مصرف مکمل‌های خوراکی و موضعی روزانه آستاگزانتین و بهبود بافت و قابلیت ارتجاعی پوست، کاهش لکه‌های پیری و حتی درمان چروک‌های پنجه کلاغی شدند. در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.

خواص آستاگزانتین برای پوست

رادیکال‌های آزاد به دلیل زندگی در شهرها، سبک زندگی مدرن و قرارگیری در معرض انواع آلودگی‌های محیطی، به عاملی مهم در پیری پوست و کاهش کیفیت آن تبدیل شده‌اند. به همین دلیل، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها که به‌صورت ذاتی و طبیعی از بدن در برابر این عوامل مخرب محافظت می‌کنند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. این محصولات به شکل مکمل، محصولات مراقبت از پوست و مواد غذایی در دسترس قرار دارند. در ادامه با مهم‌ترین خواص آستاگزانتین برای پوست آشنا خواهید شد:

  • مبارزه با رادیکال‌های آزاد

اولین و مهم‌ترین چیزی که در مورد فواید آستاگزانتین برای پوست مطرح می‌شود این است که این آنتی‌اکسیدان قدرتمند، توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد و خنثی کردن اثرات آن را دارد. رادیکال‌های آزاد در محیط باعث بروز پراکسیداسیون لیپیدی در اپیدرم می‌شوند. این مسئله درنهایت به کاهش عملکرد سد محافظتی پوست، افزایش حساسیت آن و دهیدراتاسیون خواهد شد. آستاگزانتین از طریق اهدا الکترون، باعث توقف این چرخه می‌شود و اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند.

بسیاری از محققان از آستاگزانتین به‌عنوان قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان در طبیعت یاد می‌کنند. البته این ادعا کاملا منطقی است. مطالعات نشان داده‌اند که آستاگزانتین از ویتامین‌های C و E خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمندتری دارد و همین مسئله باعث شده است که بتواند به پوست در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد مانند نور خورشید، کمک کند. به همین دلیل به آن ضدآفتاب طبیعی هم گفته می‌شود.

  • محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش

سینگلت اکسیژن نوعی اکسیدان است که توسط ماورا بنفش تولید می‌شود و به پوست آسیب می‌رساند. مطالعات محققان در سال 2018 در ژاپن نشان داد که آستاگزانتین با جذب در ناحیه اپیدرم و درم می‌تواند فعالیت آنتی‌اکسیدانی در پوست اعمال و اثر مخرب سینگلت اکسیژن را مهار کند. محافظت در برابر اشعه‌ی مضر خورشید، از مهم‌ترین خواص آستاگزانتین برای پوست محسوب می‌شود. مصرف موضعی آستاگزانتین می‌تواند مانند ضد آفتابی طبیعی عمل کند و سطح بالایی از محافظت در برابر UV را به وجود بیاورد.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن برای سرطان پوست

اگر آنتی‌اکسیدان‌ها را بشناسید، حتما می‌دانید که همه آن‌ها می‌توانند به‌صورت عمومی، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. خبر خوب اینکه در سال 2018 مشخص شد که آستاگزانتین می‌تواند با افزایش ذخایر ایمونوگلوبولین بدن، به تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با ویروس‌ها و از بین بردن ملانوم، سلول سرطان پوست، کمک کند.

  • جلوگیری از چین و چروک

آستاگزانتین اثرات ضد التهابی قدرتمندی دارد. شاید جذاب‌ترین خاصیت آستاگزانتین برای پوست همین باشد! پادشاه آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند با خنثی کردن آسیب و تخریب رادیکال‌های آزاد، به کاهش التهاب در پوست کمک کند و ظاهر آن را بهبود دهد. این ویژگی به‌صورت خودکار باعث می‌شود تا پیری پوست به تعویق بیفتد و حتی علائم آن هم کاهش پیدا کند. این یعنی افراد می‌توانند با مصرف مکمل آستاگزانتین چین و چروک‌های صورت را بهبود دهند و پوستی جوان‌تر داشته باشند.

  • محافظت از پوست در برابر هایپرپیگمنتاسیون

هایپرپیگمنتاسیون به وضعیتی گفته می‌شود که رنگدانه‌های پوست حرکت می‌کنند و به سطح می‌آیند. لکه‌های پوستی ناشی از هایپرپیگمنتاسیون در بسیاری از موارد به درمان مقاوم هستند یا به‌سرعت عود می‌کنند. پیری، رادیکال‌های آزاد محیطی، تغذیه نامناسب، مصرف بعضی از داروها یا مشکلات جسمانی می‌توانند موجب بروز این لکه‌ها شوند. آستاگزانتین خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد از پوست در برابر هایپرپیگمنتاسیون محافظت می‌کند.

  • رطوبت رسانی به پوست

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف هم‌زمان مکمل خوراکی و موضعی آستاگزانتین برای پوست اثری فوق‌العاده دارد. این ماده می‌تواند به حفظ آب در پوست کمک کند و شادابی را به آن برگرداند. عوامل محیطی می‌توانند سد رطوبتی محافظ پوست را تضعیف کنند و درنتیجه پوست کدر، کم‌آب و خشک شود. آستاگزانتین با تقویت این سد محافظتی به جبران کم‌آبی پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود مصرف‌کنندگان پوستی سفت، حجیم و درخشان داشته باشند.

  • محصولی ایدئال برای پوست‌های حساس

آستاگزانتین هیچ عامل تحریک‌کننده‌ای ندارد و به‌همین دلیل برای پوست‌های آسیب‌دیده یا تحت استرس اکسیداتیو مفید است. همچنین خواص ضدالتهابی آن می‌تواند به بهبود پوست کمک کند. روعن آستاگزانتین می‌تواند عوارض ناشی از پوست حساس را کنترل و برطرف کند. افراد دارای پوست حساس با مصرف محصولات حاوی این آنتی‌اکسیدان می‌توانند جلوی قرمزی، التهاب و حساسیت پوست را بگیرند و احساس بهتری داشته باشند.

عوارض مصرف آستاگزانتین روی پوست

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف موضعی آستاگزانتین برای پوست عارضه خاصی ندارد یا عارضه آن در حداقل‌ترین شکل ممکن است. البته محققان توصیه کرده‌اند که افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی پوست باید قبل از مصرف محصولات حاوی این آنتی‌اکسیدان، با پزشک خود مشورت کنند.

و در پایان

طبیعی است که برای اثبات و درک بیشتر خواص آستاگزانتین برای پوست به مطالعات بیشتری توسط دانشمندان نیاز داشته باشیم. اما نمی‌توان منکر بود که این آنتی‌اکسیدان که به پادشاه آنتی‌اکسیدان‌ها معروف است، بر سلامت عمومی بدن و پوست تاثیرات قدرتمندی دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان بایوگرین تماس بگیرید.

author-avatar

درباره سعیده سنایی‌فر

چیزی که در زندگی‌ام بیش از هر چیز اهمیت دارد سلامتی‌ست و چیزی که به انجامش عشق می‌ورزم نویسندگی. بایوگرین فرصتی بود تا بتوانم این دو را با هم ترکیب کنم و از سلامتی بنویسم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *